Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – Instelling 31-05-2022
Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – Instelling format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam instelling zoals bekend bij KVK: Stichting PsyNovo
Hoofd postadres straat en huisnummer: Zutphensestraat 87
Hoofd postadres postcode en plaats: 6971EH BRUMMEN
Website: http://psynovo.praktijkinfo.nl
KvK nummer: 66397375
AGB-code 1: 22220890
2. Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt
Naam: Willem Bohlmeijer
E-mailadres: Psynovo@outlook.com
Tweede e-mailadres: wbohlmeijer@live.nl
Telefoonnummer: 0575565213
3. Onze locaties vindt u hier
Link: http://psynovo.praktijkinfo.nl
4. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod:
4a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw instelling
en hoe uw patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke
problematiek/doelgroep richt uw instelling zich, betrekt u familie/omgeving in de
behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Innovatieve SGGZ instelling met de psychiater bij de voordeur, als regievoerder van de behandeling,
en een patiënt gerichte benadering. Bij St. PsyNovo zijn meerdere psychiaters, gz-psychologen,
psychotherapeuten, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen werkzaam binnen een
multidisciplinair teamverband.
4b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
Aandachtstekort- en gedrags
Pervasief
Overige kindertijd
Alcohol
Overige aan een middel
Depressie
Bipolair en overig
Angst
Restgroep diagnoses
Dissociatieve stoornissen
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Slaapstoornissen
Persoonlijkheid
Somatoform
Eetstoornis
4c. Biedt uw organisatie hoogspecialistische ggz (3e lijns ggz):
Nee
4d. Heeft u nog overige specialismen: (optioneel, meerdere antwoorden mogelijk):
5. Beschrijving professioneel netwerk:
Er bestaat een goede samenwerking met de huisartsen in de regio aan wie wij regelmatig
terugkoppelen na intake middels het samen met de patiënt besproken behandelplannen,
tussentijdse brieven en evaluaties, bijgestelde behandelplannen en afsluitingsbrieven van de
behandeling. Ook vindt overleg en terugkoppeling aan de huisarts plaats, indien de psychische
klachten een deels somatische achtergrond hebben. Zo nodig vindt ook consultatie plaats aan de
huisarts. Hierbij wordt de zorg niet overgenomen, maar wordt advies gegeven over diagnostische en
therapeutische overwegingen.
Er is een goede samenwerking met andere GGZ instellingen in de regio; Dimence, GGNet en Tactus
verslavingszorg, alsmede met de psychiatrie afdelingen gekoppeld aan de ziekenhuizen in Apeldoorn
en Arnhem. Een aantal van onze zorgprofessionals verlenen ook diensten aan deze instellingen.
Regelmatige verwijzingen naar TCN (Trauma Centrum Nederland) en Topklinische centra, zoals het
Expertisecentrum Depressie in Nijmegen.
Er bestaat een nauwe samenwerking met de klinisch chemische en hematologische, alsmede de
klinisch farmaceutische laboratoria van de omringende ziekenhuizen; het Gelre ziekenhuis in
Apeldoorn en Zutphen, het Deventer ziekenhuis, het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem, het Slingeland
ziekenhuis in Doetinchem, het Prinses Beatrix ziekenhuis in Winterswijk en het Ziekenhuis Gelderse
Vallei in Ede.
6. Onze instelling biedt zorg aan in:
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
6a. Stichting PsyNovo heeft aanbod in:
de gespecialiseerde-ggz:
Psychiaters treden binnen onze instelling op als indicerend en coördinerend regiebehandelaar.
Er zijn 3 psychiaters met in augustus een uitbreiding naar 4 psychiaters.
GZ=psychologen kunnen ook de rol van coördinerend regiebehandelaar hebben, evenals in
uitzonderingsgevallen de Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen.
6b. Stichting PsyNovo heeft aanbod in de categorieën van complexiteit van situatie:
Categorie A Indicerend regiebehandelaar:
Psychiaters treden binnen onze instelling altijd op als indicerend regiebehandelaar. De psychiaters,
die tevens psychotherapeutisch zijn opgeleid, overzien het gehele domein en kunnen derhalve
indiceren voor gecombineerde, psychotherapeutische en farmacotherapeutische behandeling en zijn
in staat somatische factoren die bijdragen aan het psychiatrische ziekteproces mee te wegen
Categorie A Coördinerend regiebehandelaar:
Psychiaters of GZ-psychologen en soms Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen
Categorie B Indicerend regiebehandelaar:
Psychiaters treden in dit kader binnen onze instelling in dit kader eveneens altijd op als indicerend
regiebehandelaar.
Categorie B Coördinerend regiebehandelaar:
Psychiaters en GZ-psychologen en Sociaal Psychiatrisch verpleegkundigen bij decompensatie
voorkomende strategieën, zoals het gezamenlijk met de patiënt opstellen van een signaleringsplan of
tezamen met de omgeving van de patiënt en de patiënt zelf opstellen in van risico inventarisatie bij
suïcidaliteit en agressie.
7. Structurele samenwerkingspartners
Stichting PsyNovo werkt ten behoeve van de behandeling en begeleiding van patiënten/cliënten
samen met (beschrijf de functie van het samenwerkingsverband en wie daarin participeren (vermeldt
hierbij NAW-gegevens en website)):
Praktijk voor Neuropsychiatrie, Psychotherapie en Expertise W.C. Bohlmeijer
Zutphensestraat 87
6971 EH Brummen
GGNet Zevenaar RGC – Ambulant Volwassenen
Hunneveldweg 14
6903 ZN Zevenaar
T 088 – 933 1800
II. Organisatie van de zorg
8. Lerend netwerk
Stichting PsyNovo geeft op de volgende manier invulling aan het lerend netwerk van indicerend en
coördinerend regiebehandelaren. Indien u een kleine zorgaanbieder bent (2 -50 zorgverleners), dient
u ook aan te geven met welke andere zorgaanbieder u zich heeft verbonden om dit lerend netwerk
mogelijk te maken.
De lerende netwerken voor de indicerend en coördinerend regiebehandelaren bevinden zich binnen
de instelling zelf en in de samenwerking met de gremia daarbuiten, zoals de grotere GGZ instellingen
in de regio, waar de indicerend en coördinerend regiebehandelaren tevens voor een deel werkzaam
zijn. De betreffende instellingen zijn Dimence, GGNet en Tactus verslavingszorg.
De regiebehandelaren reflecteren minimaal 2x/ jaar op hun eigen handelen.
9. Zorgstandaarden en beroepsrichtlijnen
Stichting PsyNovo ziet er als volgt op toe dat:
9a. Zorgverleners bevoegd en bekwaam zijn:
Stichting PsyNovo oefent vergewisplicht uit via de IGJ van alle nieuwe zorgprofessionals.
Er wordt jaarlijks een VOG vereist van alle zorgmedewerkers.
Bij nieuwe medewerkers wordt uiteraard de legitimatie gecontroleerd, alsmede de diploma’s en
certificaten. Voorts is er een Professioneel Statuut en een Gedragscode, waarvoor zorgmedewerkers
dienen te tekenen en zich schriftelijk akkoord dienen te verklaren met de inhoud.
Per zorgmedewerker is er een personeelsdossier waarin de genoemde documenten worden
bewaard.
Er vinden jaarlijks gesprekken plaats met de individuele zorgverleners over de professionele
ontwikkeling en de voortgang van nascholing in het kader van de BIG registratie en de voor de
zorgprofessionals benodigde herregistratie.
Indien zorgverleners niet houden aan de bovengenoemde vereisten zal de samenwerking niet
worden voortgezet.
9b. Zorgverleners volgens kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen handelen:
Implementatie zorgstandaarden en richtlijnen binnen PsyNovo
Kwaliteitsstandaarden en richtlijnen worden regelmatig geraadpleegd.
De wijze van implementatie van de kwaliteitsstandaarden en richtlijnen bij de zorgverleners
werkzaam binnen Stichting PsyNovo verloopt via interne nascholing en intervisiebijeenkomsten. De
vakinhoudelijke kennis die vereist is voor de uitoefening van het betreffende vak, of de betreffende
registratie en het daaraan gekoppelde nascholingsbeleid vormt natuurlijk de basis.
Binnen Stichting PsyNovo worden refereer bijeenkomsten georganiseerd waar alle zorgverleners bij
aanwezig dienen te zijn ter vergroting van de kennis over de verschillende kwaliteitsstandaarden en
richtlijnen met een aanwezigheidsregistratie ter borging. Het doel is deze refereer bijeenkomsten
drie maal per jaar te laten plaatsvinden. Indien er, zoals tamelijk recent samenscholingsbeperkingen
zijn, zullen deze bijeenkomsten via beeldbellen worden georganiseerd.
Voor de WO-psychologen is er een actief scholingsbeleid ten aanzien van de LOGO kwalificatie.
9c. Zorgverleners hun deskundigheid op peil houden:
Vanuit Stichting PsyNovo is per zorgverlener een zogenaamd POP opgesteld met een volgsysteem,
ter borging van het kwaliteitsbeleid. De directeur human resources en control zal de naleving van de
aan het vak gekoppelde nascholing controleren en jaarlijks doornemen met de directeur zorg.
Zo volgen de basispsychologen een interne cursus medische terminologie en neurobiologische
achtergronden van psychiatrische aandoeningen. Tevens zijn zij in de gelegenheid gesteld zich te
bekwamen in psychotherapeutische richting, zoals CGT, ACT en EMDR. De psychiatrisch
verpleegkundigen krijgen meerdere keren per jaar een nascholing, o.a. over het bereiken van
uniformiteit bij de vastlegging van een signaleringsplan met de patiënt, de naasten en de eventueel
wettelijk vertegenwoordiger in het kader van patiënten met EPA. Ook wordt er uitgebreid stilgestaan
bij het suïcideprotocol en staat op het programma de volgende interne nascholing te wijden aan de
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor de beroepsgroepen GZ-psychologen,
psychotherapeuten en psychiaters geldt dat deze hun nascholing bijhouden in het kader van de BIG
registratie en indien van toepassing de herregistratie. Er wordt op toegezien dat dit ook werkelijk
plaatsvindt > zie onder 9a.
10. Samenwerking
10a. Samenwerking binnen uw organisatie en het (multidisciplinair) overleg is vastgelegd en
geborgd in het professioneel statuut (kies een van de twee opties):
Ja
10b. Binnen Stichting PsyNovo is het (multidisciplinair) overleg en de informatie-uitwisseling en –
overdracht tussen indicerend en coördinerend regiebehandelaar en andere betrokken
behandelaren als volgt geregeld (beschrijf wat u heeft geregeld voor het uitvoeren van de
(multidisciplinaire) overleggen, o.a. samenstelling, overlegfrequentie, wijze van verslaglegging):
Wekelijks overleg, daarbij zijn minimaal aanwezig, de psychiater als regiebehandelaar en de bij de
patiënt betrokken zorg professionals. Zo nodig vindt ad hoc overleg plaats.
De beschrijving op casuïstiek niveau, de afwegingen en afspraken worden in het EPD van de
betreffende patiënt vastgelegd. Voor het plannen van MDO ’s zal de coördinerend regiebehandelaar
het voortouw nemen, of in ieder geval erop toezien dat deze voldoende plaatsvinden.
10c. Stichting PsyNovo hanteert de volgende procedure voor het op- en afschalen van de
zorgverlening naar een volgend respectievelijk voorliggend echelon:
Omdat PsyNovo een zorginstelling is waarin ambulante zorg wordt verleend heeft op- of afschalen
van de zorgverlening een minder dwingend karakter dan in een klinische setting.
Uiteraard wordt de patiënt op basis van uitsluitingscriteria voor ambulante SGGZ zorg tijdens de
behandeling voortdurend gemonitord door de zorg professional en zal de regiebehandelaar bij een
ontregeling per direct op de hoogte worden gebracht door de zorgprofessional. Is de ontregeling van
een zodanige aard dat per direct actie dient te worden ondernomen dan wordt de directeur zorg, of
bij diens afwezigheid de adjunct directeur zorg, direct bij het besluitvormingsproces omtrent
voortzetten, dan wel staken en overdragen van de behandeling naar een ander echelon, bijvoorbeeld
verwijzing naar een klinische SGGZ voorziening, worden betrokken. Er bestaat een goede
samenwerking met de crisisdiensten in de regio.
10d. Binnen Stichting PsyNovo geldt bij verschil van inzicht tussen bij een zorgproces betrokken
zorgverleners de volgende escalatieprocedure:
De escalatieprocedure voor verschil van inzicht tussen de bij het zorgproces betrokken zorgverleners
is als volgt ontwikkeld: De indicerend regiebehandelaar zal zoveel mogelijk samen met coördinerend
regiebehandelaar en indien van toepassing de mede behandelaren de beslissing nemen over de te
volgen route bij het zorgproces. Indien er onzekerheden blijven bestaan en/of indien de
verschillende zorgverleners het daarover oneens blijven zal de indicerend regiebehandelaar, liefst in
overleg met de coördinerend regiebehandelaar en mede behandelaren, de directeur zorg bij het
besluitvormingsproces over de te volgen route bij het zorgproces betrekken. Deze heeft een
toetsende functie en kan bij twijfel gebruik maken van externe partijen, zoals de artsen infolijn van
de KNMG.
11. Dossiervoering en omgang met patiëntgegevens
11a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
11b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
11c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/ NZA:
Ja
12. Klachten en geschillenregeling
12a. Patiënten/cliënten kunnen de klachtenregeling hier vinden (kies een van de twee opties):
Upload van uw klachtenregeling op www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
12b. Patiënten/cliënten kunnen met geschillen over een behandeling en begeleiding terecht bij
Naam geschilleninstantie waarbij instelling is aangesloten: Geschillencommissie EZa
Contactgegevens: info@geschillencommissie-eza.nl; T +31 (0) 30 697 0817
De geschillenregeling is hier te vinden:
Upload van uw geschillenregeling op www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
III. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in deze instelling
doorloopt
13. Wachttijd voor intake/probleemanalyse en behandeling en begeleiding
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via
deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is –indien het
onderscheid van toepassing is– per zorgverzekeraar en per diagnose.
Upload van uw document met wachttijden voor intake en behandeling op
www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
14. Aanmelding en intake/probleemanalyse
14a. De aanmeldprocedure is in de organisatie als volgt geregeld (wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Stap 1 de huisarts verwijst
Stap 2 de patiënt maakt een afspraak et het secretariaat, op werkdagen telefonisch bereikbaar
tussen 9 uur en 12 uur.
Stap 3 bij de intake is altijd de psychiater betrokken, deze wordt bijgestaan door een of meerdere
andere zorgverlener(s).
De patiënt en potentiële verwijzers worden over dit stappenplan geïnformeerd via de website
http://psynovo.praktijkinfo.nl onder: praktijkinformatie – informatie over de formule van PsyNovo
14b. Binnen Stichting PsyNovo wordt de patiënt/cliënt doorverwezen naar een andere
zorgaanbieder met een passend zorgaanbod of terugverwezen naar de verwijzer –indien mogelijk
met een passend advies- indien de instelling geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de
patiënt/cliënt:
Ja
15. Indicatiestelling
Beschrijf hoe de intake/probleemanalyse en indicatiestelling binnen uw instelling is geregeld (hoe
komt de aanmelding binnen, hoe komt de afspraak met de patiënt/cliënt voor de intake tot stand,
wie is in de intakefase de indicerend regiebehandelaar en hoe komt die beslissing tot stand
(afstemming met patiënt/cliënt), waaruit bestaan de verantwoordelijkheden van de indicerend
regiebehandelaar bij het stellen van de diagnose)
Zie hiervoor ook het stappenplan dat is weergegeven op onze website.
Stap 3 Bij de intake wordt de patiënt altijd gezien door de psychiater. Deze is als medisch specialist
dirigent van de behandeling en bepaalt samen met de patiënt nadat de diagnose is gesteld de
logische vervolgstappen, zoals bepaalde diagnostische tests, laboratorium onderzoek, op indicatie
nader medisch onderzoek en de hiërarchie daarin. Dit alles wordt neergelegd in het behandelplan,
dat door de psychiater als indicerend regiebehandelaar en de patiënt samen wordt opgesteld en
ondertekend. De patiënt en zo mogelijk het systeem wordt intensief bij het diagnostisch proces
betrokken, het motief voor het uitvoeren van aanvullend psychodiagnostisch of somatisch onderzoek
wordt door de indicerend regiebehandelaar besproken, alsmede de uitkomsten daarvan en de
logische te zetten vervolgstappen binnen het zorgproces.
16. Behandeling en begeleiding
16a. Het behandelplan wordt als volgt opgesteld (beschrijving van proces en betrokkenheid van
patiënt/cliënt en (mede-)behandelaren, rol (multidisciplinair) team):
In het behandelplan wordt zoals onder intake reeds verwoord het motief tot het uitvoeren van
aanvullende psychodiagnostische of somatische onderzoeken uitvoerig besproken met de patiënt.
In het behandelplan komen uitdrukkelijk een door de patiënt geverifieerde samenvatting van de
klachten waarvoor hulp wordt gezocht, alsmede de feitelijke hulpvraag van de patiënt, naar voren,
almede wordt binnen het zorgproces uitvoering gegeven aan bespreking van de consequenties en
mogelijke vervolgstappen naar aanleiding van de uitkomsten van de bevindingen bij onderzoek en
eventueel aanvullend onderzoek.
Het behandelplan wordt opgesteld door de indicerend regiebehandelaar, in ons geval altijd de
psychiater, bijgestaan door de psycholoog i.v.m. psychodiagnostische tests.
Het behandelplan omvat altijd een kernachtige probleemstelling, de zorgvraag en een beschrijvende
diagnose alsmede een classificatie volgens DSM-5. Er worden korte termijn doelen en lange termijn
doelen geformuleerd. Er is een analyse van afhankelijkheden, c.q. verslavingen, een medicatie
overzicht van psychofarmaca en medicatie op somatisch gebied, eventuele somatische
aandoeningen, een psychiatrisch onderzoek, een suïcide risico taxatie en een risico taxatie t.a.v.
huiselijk geweld en/of kindermishandeling aan de hand van de Meldcode huiselijk geweld en
kindermishandeling.
Het behandelplan wordt na een van tevoren afgesproken en met de patiënt overeengekomen
periode geëvalueerd en zo nodig bijgesteld bij dit proces is ook het multidisciplinair team betrokken.
Het door de regiebehandelaar en de patiënt ondertekende behandelplan wordt opgeslagen in het
EPD. De patiënt ontvangt het origineel, tekent ervoor dat het behandelplan is besproken en dat dit
voldoende door de patiënt is begrepen, geeft al dan niet toestemming het behandelplan naar de
huisarts van de patiënt te sturen, tekent ervoor te zijn gewezen op de Wkkgz met de daarbij
behorende klachten- en geschillenregeling.
16b. Het centraal aanspreekpunt voor de patiënt/cliënt tijdens de behandeling is de coördinerend
regiebehandelaar (beschrijving rol en taken regiebehandelaar in relatie tot rol en taken
medebehandelaars):
De coördinerend regiebehandelaar is de eindverantwoordelijke voor het behandel beleid en heeft
een sturende en superviserende rol ten opzichte van de mede behandelaren en kan aan de hand
daarvan altijd in overleg met de patiënt en uiteraard zo veel mogelijk in overeenstemming met de
mede behandelaren de behandeling intensiveren, verminderen of een andere richting geven.
16c. De voortgang van de behandeling wordt binnen Stichting PsyNovo als volgt gemonitord (zoals
voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De voortgang van de behandeling wordt op een van tevoren afgesproken moment geëvalueerd door
de coördinerend regiebehandelaar, tezamen met de mede behandelaren in de MDO ‘s. Er vinden
onafhankelijke evaluaties plaats door niet direct bij de zorg van de patiënt betrokken
zorgprofessionals met afname en schriftelijke uitwerking van de ROM vragenlijsten. Er wordt
vervolgens een bijgestelde behandelplan bespreking gepland. Minimaal jaarlijks en op indicatie
vaker. De bespreking en uitwerking hiervan vindt plaats door de indicerend regiebehandelaar
tezamen met de patiënt en zo mogelijk diens systeem. De frequentie van de evaluaties is drie
maandelijks. De ROM vragenlijsten worden 1 x/ 1/2 jaar afgenomen. Hiervoor wordt altijd de BSI, de
MANSA-12 en de CQI conform de Akwa GGZ richtlijn toegepast. Op indicatie kunnen meerdere
vragenlijsten worden afgenomen indien er in de bijgestelde behandelplan bespreking vragen naar
voren komen over aanvullende diagnostiek. Wij hebben de beschikking over uitgebreide tests ten
behoeve van PDO.
16d. Binnen Stichting PsyNovo reflecteert de coördinerend regiebehandelaar samen met de
patiënt/cliënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de
behandeling als volgt (toelichting op wijze van evaluatie en frequentie):
De evaluaties worden besproken door de coördinerend regiebehandelaar, bijgestaan door eventuele
mede behandelaren en de patiënt, al dan niet vergezeld door naasten. Deze worden schriftelijk
vastgelegd in het EPD. De patiënt ontvangt altijd een door alle partijen ondertekende versie van dit
bijgestelde behandelplan.
16e. De tevredenheid van patiënten/cliënten wordt binnen Stichting PsyNovo op de volgende
manier gemeten (wanneer, hoe):
Aan het einde van de behandeling wordt via Embloom de CQI, conform de Akwa GGZ richtlijn,
afgenomen.
17. Afsluiting/nazorg
17a. De resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen worden als
volgt met de patiënt/cliënt en diens verwijzer besproken (o.a. informeren verwijzer, advies aan
verwijzer over vervolgstappen, informeren vervolgbehandelaar, hoe handelt instelling als
patiënt/cliënt bezwaar maakt tegen informeren van verwijzer of anderen):
De patiënt ontvangt het ondertkende behandelplan, daarin wordt tevens toestemming gevraagd om
dit behandelplan aan de verwijzer toe te zenden. In het behandelplan staan de eerste stappen in het
zorgproces vermeld.
Bovenop deze informatie wordt een uitgebreide brief opgesteld voor de verwijzer, soms vindt dit
plaats nadat bepaalde behandelstappen reeds zijn bijgesteld, zoals aanpassingen in medicatie. De
inhoud van deze briefwisseling wordt met de patiënt besproken en deze kan, indien gewenst een
afschrift van deze brief ontvangen.
Bij ingrijpende vervolgstappen in de behandeling wordt de verwijzer hiervan middels een brief op de
hoogte gebracht. Ook hiervan kan de patiënt indien gewenst een kopie ontvangen.
Aan het einde van de behandeling volgt een afsluitende brief aan de verwijzer met een duidelijk
advies voor het vervolg door de verwijzer of andere zorgverleners uit te voeren. Ook hiervan kan de
patiënt indien gewenst een kopie ontvangen.
17b. Patiënten/cliënten of hun naasten kunnen als volgt handelen als er na afsluiting van de
behandeling en begeleiding sprake is van crisis of terugval:
Patiënten kunnen bellen met het secretariaat van PsyNovo na afsluiting van de behandeling. Er zal
weliswaar een nieuwe verwijzing dienen plaats te vinden en er zal dan ook in overleg worden
gepleegd met de verwijzer, uiteraard met toestemming van de patiënt, voor deze verwijzing, of
verwijzing naar elders.
Binnen PsyNovo zijn wij ivm de privacy zeer terughoudend om naasten te woord te staan over de
patiënt. Gegevens over de patiënt mogen immers in het kader van de AVG niet worden gedeeld met
derden.
IV. Ondertekening
Naam bestuurder van Stichting PsyNovo:
Willem C. Bohlmeijer
Plaats:
Brummen
Datum:
12 januari 2021
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja
Bij het openbaar maken van het kwaliteitsstatuut voegt de ggz-instelling de
volgende bijlagen op de registratiepagina van www.ggzkwaliteitsstatuut.nl toe:
Een afschrift/kopie van het binnen de instelling geldende kwaliteitscertificaat (HKZ/NIAZ/JCI en/of
ander keurmerk);
Zijn algemene leveringsvoorwaarden;
Het binnen de instelling geldende professioneel statuut, waar de genoemde escalatie-procedure in is opgenomen.